close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כל מה שצריך לדעת על עיצוב מוצרים דיגיטאליים

מערכת שורשכט תשרי, תשפ28/10/2019

הטכנולוגיה פורצת לכל תחומי החיים, גם לאמנות ולתחום העיצוב הגרפי. מה השתנה בשנים האחרונות בתחום?

תגיות:
צילום: shutterstock
כשאומרים "גרפיקאי" חושבים על צבעים, על קומפוזיציה, על עבודה פלסטית עם חומרים - אבל העולם היום הוא שונה ובמקום לעבוד עם נייר וצבעי מים או שמן עובדים עם תוכנה, פיקסלים ופלטות צבעים דיגיטליות. מעצבים גרפיים שעובדים בתחום הדיגיטל חייבים להכיר מגוון רחב של תוכנות ולהרחיב את תחום הכישורים גם לכישורים טכנולוגים – יכולת תכנות ובניית אתרים, הכרת פלטפורמות וטכניקות
צילום: shutterstock
עיצוביות על גבי התוכנות הגרפיות, ואפילו להבין בנפש האדם, או לפחות בדרך שבה משתמשים היו רוצים לחוות את האתר או האפליקציה שאתה הם עובדים. קורס עיצוב גרפי היום עובר גם הוא מהפכה טכנולוגית. לצד תחומים מסורתיים של קומפוזיציה טיפוגרפיה וצבע, התלמידים מקבלים את הכלים הדרושים להשתלבות מהירה בעולם התעסוקה: תכנות והכרת כלים, בניית אתרים, עיצוב חווית משתמש וכמובן יצירת תיק עבודות מרשים שהוא היום כרטיס הכניסה לקבלת עבודה.

ההבדל בין UI ו-UX
מה עדיף: פונקציית חיפוש כחלק מהתפריט או כאופציה נפרדת מעל התפריט? מתכנתים יסתכלו על השאלה הזו ויגרדו בראש – מה זה משנה? הרי הפונקציונאליות של חיפוש קיימת בשתי האופציות? מעצבים גרפיים קלאסיים ישאלו את עצמם – מה נראה טוב יותר? מה תואם באופן הדוק יותר לשפה החזותית שהמעצב הגרפי יצר? מעצב חווית משתמש ישאל את עצמו שאלה אחרת – מה עושה את העבודה טוב יותר מבחינת המשתמשים? כמה זמן לוקח למשתמשים לאתר את פונקציית החיפוש בשני המצבים ומי משני הפתרונות האפשריים מעודד משתמשים להשתמש בפונקציונליות הזו?

כשהעולם כלל תוכנות שהיו בעיקר טקסטואליות ובפונט אחיד, המתכנתים היו אלו שנתנו את הטון. עם השנים וההתפתחות הטכנולוגית, הדגש עבר אל המעצבים הגרפיים, אנשי ה-UI: השפה הוויזואלית, בחירת הצבעים, שימוש בפונטים מסוימים, העברת מסר באמצעים שהם מעבר למסרים טקסטואליים. הדגש עבר ל-UI מבלי להחליף את הדגשים הפונקציונליים אלא כתוספת, עטיפה שעוזרת ותומכת בפונקציונליות.

היום העולם עובר שינוי נוסף ועובר לתחום ה-UX, עיצוב חווית משתמש. הדגש כבר אינו רק על המעצב הגרפי וטעמו האישי אלא על הבנת המשתמשים. תחומים כגון פסיכולוגיה קונטיבית או הנדסת תעשייה וניהול נכנסים לתמונה. בדוגמה הזו, למשל, ניתן לבצע מבחן משתמשים שנקרא B/A: מעצבים שני מסכים, אחד עם חיפוש כחלק מהתפריט ושני כאופציה נפרדת, מגדירים משימה כגון ניווט לנושא מסוים באתר, מגדירים מדדים כגון זמן ביצוע או אחוז הצלחה ובוחרים משתמשים. מבקשים מחצי מהמשתמשים לבצע את המשימות בעיצוב הראשון וחצי בעיצוב השני. ההחלטה באיזה עיצוב להשתמש תגיע, במקרה זה, מהמדדים שנמדדו ביחס לביצועי המשתמשים.

מחסור בעובדים עם רקע טכנולוגי
לימודי עיצוב גרפי עדיין נמצאים בפער לעומת דרישות העולם העסקי. לא רק שתחום ה-UX אינו מקבל דגש מספיק אלא גם יתר התחומים הטכנולוגיים הנדרשים במהלך העבודה בעיצוב גרפי דיגיטלי בעידן הזה אינם מודגשים במסלולי לימוד רבים. לימודים אקדמיים לעתים נשארים בתחום הגרפיקה והאמנות ואינם שמים דגש טכנולוגי מספק.

כיום השוק סובל ממחסור חמור בעובדים בעלי רקע טכנולוגי מספיק בתחומים רבים, בינם גם תחום העיצוב הגרפי הדיגיטלי. מחסור זה מביא לכך שכאשר נמצא מועמד מתאים שבידו הרקע הטכנולוגי המתאים, השכר המוצע לאותו עובד הוא גבוה, אפילו כאשר מדובר בעובד מתחיל ללא ניסיון. הדגש בקבלת עבודה אם כשכיר או כעצמאי אינה על מסלול לימודים יוקרתי או אפילו ניסיון אלא על תיק עבודות המדגים יכולות – קונספטואליות, עיצוביות וטכנולוגיות.

קחו לדוגמה סוגיה קיימת בתחום העיצוב: כיצד מעצבים מסכים כאשר גודל המסך והרזולוציה משתנה בין מכשיר למכשיר? על מה מוותרים ואיך יוצרים עיצוב רספונסיבי שיודע לזהות את העיצוב המתאים ביותר?

מה מעצב גרפי דיגיטלי מודרני צריך ללמוד?
תחום העיצוב הגרפי הדיגיטלי הוא תחום מאד מורכב. הוא כולל ומחייב הבנה בשפה עיצובית: להבין צבעים וקומפוזיציות, קונספט עיצובי ויצירת דימויים חזותיים, אבל הוא דורש גם הרבה יותר מכך. כדי להשתלב היום בשוק העסקי על המעצב הגרפי הדיגיטלי להבין גם בתחום השיווקי – להכיר מושגים ורעיונות כמיתוג, לדוגמה כמו גם את הכלים המשמשים את המעצבים הגרפיים ברמה הטכנולוגית. היכרות עמוקה עם כלי העבודה של התחום הם חיוניים, כולל רקע תכנותי לביצוע עבודות מורכבות עם כלים אלו כגון בניית אתרים ופיתוח כישורים להתמודד עם שינויים וחידושים שוטפים בתחום. מעצב גרפי דיגיטלי זקוק נוסף על רקע בתחום העיצוב, שיווק וטכנולוגיה גם לרקע מתחומי ההנדסה והפסיכולוגיה הקוגניטיבית על מנת ליצור אפליקציות ואתרים מותאמים למשתמשים. למעשה, מדובר במגוון רחב מאד של יכולות, ידע וכישורים.

מעצבים גרפיים דיגיטליים שמקבלים הכשרה מתאימה הכוללת לא רק רקע עיצובי אלא גם טכנולוגי, שיווקי ואת תחום חווית המשתמש, הם מהאנשים הדרושים ביותר בשוק כיום. רבים משתלבים בשוק כבר במהלך הלימודים ומקבלים תמורה יפה עבור עבודתם. העבודה אינה מוגבלת לשכירים ויכולה להתבצע גם כעצמאים ואפילו מהבית, דבר הפותח פתח תעסוקתי משתלם לרבים שהיו נתקלים בקשיים אחרת אם מפאת גיל, סטאטוס משפחתי או מגורים בפריפריה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה